Skip to main content

groep 3,4 en 5

schooljaar 2017-2018

We zijn inmiddels alweer een paar weken bezig in het nieuwe schooljaar en we hebben al verschillende leuke activiteiten gedaan. We waren nog maar net 2 weken bezig toen juf Carolien en Summer al jarig waren. De verjaardag van de juf hebben we gevierd met leuke spelletjes en een heerlijke chocoladefontein. 
Bij techniek hebben we een les gehad over schaduw, waarna we aan de slag zijn gegaan om een schaduwtheater te maken. We hebben erg veel lol gehad bij de uiteindelijke voorstelling.
Bij maandtaak hebben we ook de eerste ronde met presentaties gehad. Noor en Shania hebben ons meer verteld over Friesland mbv een powerpoint. Kyra had een mooie muurkrant gemaakt over de hanzesteden. Anouska en Noach hebben ons nog meer geleerd over paarden. Voor de kinderen van groep 5 was het wel even spannend zo voor de eerste keer presenteren, maar ze hebben het goed gedaan. Op naar de volgende maand!

Activiteiten maart en april

Bij een les van Nieuwsbegrip ging het over Nijntje. N.a.v. deze les hebben de kinderen zelf een prentenboekje van Nijntje gemaakt en uiteindelijk ook voorgelezen aan de peuters en kleuters. Het was best nog wel lastig, maar zeker ook leerzaam.

Verder hebben we een bezoek gebracht aan het schoolmuseum in Terneuzen. Hier konden we zelf ervaren hoe het was om 100 jaar geleden op school te zitten zoals we bij Maandtaak hadden geleerd.

Om de keersommen eens op een andere manier te oefenen gingen we buiten rekenen. Elk kind kreeg de opdracht om 10 getallen op te schrijven, verspreid over het plein. Toen dat gebeurd was, kwamen ze in tweetallen bij de juf kijken naar een som op een kaartje en moesten ze zo snel mogelijk naar het goede antwoord lopen. Dit gaan we zeker nog een keer herhalen.

Ook zijn we op excursie geweest om amfibieën te zoeken. We waren getuigen van een libel die net het water uit was gekropen waar hij als larve 3 jaar in had geleefd. Hij was nog maar net uit zijn duikerspakje gekropen. Een heel bijzondere ervaring.

De schoolreis naar Bellewaerde was zeker ook een topper om niet snel te vergeten. We hadden prachtig weer en het was helemaal niet druk, dus konden we zo vaak we wilden in de attracties blijven zitten. Sommige kinderen hebben wel 5 ritjes achter elkaar in de keverbaan gemaakt. We hadden eigenlijk nog tijd tekort.

De laatste weken krijgen de kinderen gymles van juf Jessie. Ze loopt stage om haar bevoegdheid voor gymles te halen.

De afsluiting van het thema Spijsvertering van taal ging over een demonstratie van een proefje. Ze konden kiezen uit twee proefjes: de perfecte drol of scheet uit de fles. De resultaten mochten er zijn!

Wat hebben we de laatste tijd nog meer gedaan...

Rots en watertraining

Tom Erpelinck van Hulst voor elkaar heeft ons vier lessen rots en watertraining gegeven. Hier leerden we onze grenzen aangeven en opkomen voor ons zelf en elkaar. De bewegingslessen draaiden vooral om samenwerken op een positieve manier.

Knutselen

Voor carnaval hebben we zelf muziekinstrumenten gemaakt. Er kon gekozen worden voor sambaballen, schudkokers of een gitaar. Er werd vol enthousiasme aan gewerkt. Op dit moment zijn we bezig met borduren en weven. Dit naar aanleiding van onze geschiedenisles over de school van vroeger.

Techniek

Toen het een paar weken geleden heel hard waaide hebben we zelf de kracht van de wind ondervonden met onze zelfgemaakte vlieger. Het was niet alleen leuk maar ook leerzaam.

Spelling

Na drie weken geoefend te hebben met een bepaalde categorie hebben we bij spelling een herhalingsweek. In deze week oefenen we nog eens extra de categorie waar we moeite mee hebben. Dit doen we meestal op een coöperatieve manier met bijvoorbeeld een placemat om de ei nog eens te oefenen of met een dobbelsteen.

Cultuurmenu

Vorige week hebben we een gastles gekregen van een mevrouw van de bibliotheek. Zij kwam het verhaal: 'vergeet met nietje' voorlezen. We hebben er ook nog een liedje met spelletje van geleerd en we hebben vervolgens een vriendschapsarmbandje gemaakt. In het boek ging het ook over de tuin van Mattisse. Deze kunstenaar knipte bloemen op een speciale manier en dat zijn we vervolgens ook zelf gaan proberen.

 

Een dag in groep 3-4-5

Pietengym groep 2-3-4-5
Een mindmap maken bij begrijpend lezen groep 4-5-6
Werken op de letterdoos zon-aanpak.
Werken op de letterdoos ster/maan aanpak.
Samenwerken bij techniek.
kerstviering met alle kinderen.
Werken op de tablet tijdens rekenen.

We willen graag laten zien hoe een dag eruit ziet in groep 3-4-5. We starten elke dag met rekenen. Sinds kort werken de groepen 4 t/m 8 bij rekenen op een tablet met het programma 'Snappet'. Dit programma volgt de leerling en past het niveau automatisch aan. Ze starten met sommen die ze al kunnen, zodat de juf tijd heeft om instructie te geven aan de kinderen van groep 3. De kinderen van groep 3 gaan hierna zelfstandig aan de slag en nu heeft de juf tijd om instructie te geven aan groep 4 en daarna aan groep 5. Om kwart over 9 start de instructie van Veilig leren lezen voor de kinderen die dit nodig hebben. Kinderen die geen instructie nodig hebben gaan zelf aan de slag. Ieder kind krijgt stof aangeboden op zijn eigen niveau. Om half 10 gaan de kinderen van groep 4 en 5 en de zon kinderen van groep 3 een kwartiertje in tweetallen lezen. Om kwart voor 10 start de instructie van spelling voor de groepen 4 en 5. De kinderen van groep 3 zijn dan zelfstandig aan het verwerken. Om kwart over 10 is het pauze de kinderen spelen dan met de kinderen uit de andere groepen samen buiten. Om half 11 komen ze terug naar binnen en komen ook de kinderen van groep 6 erbij voor taal. Ze maken de opdrachten van taal vaak in groepjes waarbij ze elkaar tips en tops geven. Uiteindelijk werken ze op die manier toe naar een eindopdracht. Dit kan een verslag zijn, een beschrijving of zoals de laatste opdracht van groep 5-6 een lied. Om kwart over 11 staat wereldoriëntatie op het programma voor groep 5-6. Hierbij werken ze in tweetallen aan een muurkrant of een presentatie op het gebied van aardrijkskunde, geschiedenis of natuur. Ze worden gecoacht door de leerkracht van groep 7-8, die op dat moment aan hetzelfde vak werken. De juf heeft hierdoor tijd om schrijven te geven aan de kinderen van groep 3-4. Na het schrijven gaan ze nog lezen en dan zit de ochtend er op. 's Middags ziet het programma er iedere dag anders uit. Voor bepaalde vakken komt groep 6 erbij en bij gym gaan bijvoorbeeld de kinderen van groep 2 mee. Zo wisselt de groepssamenstelling regelmatig.

De eerste weken van het schooljaar 2016-2017

Het lijkt of we nog maar pas zijn begonnen en toch is het weer al bijna herfstvakantie. De afgelopen weken hebben we best al veel gedaan. Hard gewerkt natuurlijk, maar ook leuke dingen ondernomen. In de tweede schoolweek was de juf al jarig. Het was prachtig weer, we konden zelfs buiten waterspelletjes doen.
Bij de eerste knutselles hebben we bladwijzers gemaakt, want we hadden een heleboel nieuwe boeken gekregen van de ouderraad. Het thema van de openingsviering was: 'Je hoort er bij!'. We hebben maar een klein groepje, maar bij ons hoort iedereen er bij. Na vier weken waren de eerste MaandTaak presentatie, dat was best wel een beetje spannend voor sommige kinderen van groep 5. Voor de groepen 4-5 en 6 was er nog een voorstelling in het 'Scheldetheater' in Terneuzen. Het ging over de opwarming van de aarde, erg interessant. Vorige week kregen we nog een skateclinic. De kinderen die het nog niet konden kregen oefening in het vertrekken en remmen. De kinderen die het wel al konden, deden op het laatst spectaculaire jumps! Al met al hebben we genoten van de eerste weken!